Oldalak

2012. július 30., hétfő

Piros lámpa: gondolkodás nélkül meg kell állni, avagy elavult a szabályozás?


"Közlekedj okosan" autós-bringás sorozatunk bevezető utáni első lényegi részét olvashatjátok. Ebben a piros lámpázást boncolgatjuk, természetesen, mivel ez a sorozat lényege, kikértük szakavatott "autós" kollégánk véleményét, autósoktató Bandit. Olvassátok, elmélkedjetek!


Aki városban biciklizik, az ment már át piros lámpán. Jó, lehet, hogy csak a 99%-unk tett ilyet. Ezzel szemben autóval megkockáztatom, hogy nagyjából fordított az arány. Miért gondoljuk, hogy biciklivel átmehetünk, autóval meg nem a piros lámpán? Helyes-e ez a magatartás? Mekkora veszélynek tesszük ki magunkat és a többi közlekedőt, ha átmegyünk a piroson?

Először is szögezzük le, hogy olyan kerékpárosokról beszélünk, akik józan ésszel közlekednek. Nem azokról, akik azt hiszik, hogy csak ők használják az utakat! Ilyen emberek vannak bringások és autósok között egyaránt, ennek kivesézése egy másik cikk témája lehetne. A következőkben tehát csak azokról lesz szó, akik normálisan, felelősen közlekednek, legyen akár autós, akár bringás!

Kerékpáros szemszögből


Biciklivel bosszantó tud lenni a piros lámpa, hiszen a zöldhullám nálunk egyelőre még az autósok tempójához van igazítva. Ezért egy többlámpás úton akár minden kereszteződésben kifoghatjuk a pirosat. Minden megállás és elindulás rengeteg energiával jár, a menetidőt is rendkívül megnöveli. Továbbá ha a lámpa zöldre vált, az induláskor meg kell küzdeni a türelmetlen autósokkal is.

Nyilván nem helyes kereszteződésen áttekerni a piros lámpa ellenére, hiszen ezzel vétünk a KRESZ szabályai ellen. Bizonyos kereszteződésekben azonban megfelelő odafigyeléssel minden további nélkül át lehet úgy menni, hogy nem veszélyeztetjük senki biztonságát. Mivel a bicikli sokkal rövidebb, és szemünk nagyjából a jármű elejével esik egy vonalba, a kereszteződésekbe benézni sokkal könnyebb, és biztonságosabb, mint ugyanezt kocsiból megtenni. Nem véletlenül ad a piros lámpán bringával való áthaladásra lehetőséget bizonyos helyzetekben több ország közlekedési szabályzata!

Véleményünk az, hogy Magyarországon is változtatni kellene a szabályozáson, és bizonyos helyzetekben meg kellene engedni, hogy a kerékpáros átmenjen a piros lámpán. Természetesen a részleteket mindkét fél bevonásával, szakembereknek kell átgondolniuk, és a megengedéshez a megfelelő felelősséget is hozzá kell rendelni!

Kíváncsiak vagyunk, hogy az autósoknak mi a tapasztalatuk a tiloson áthajtó bringásokkal kapcsolatban. Mennyire gyakori az ilyen eset, mennyire tartják elfogadhatónak, találkoztak-e már olyan esettel, amikor őket veszélyeztette egy vétkes bringás? Mit gondolnak arról, hogy a szabályokat megváltoztatva a kerékpárosokat előnyben részesítsük a piros lámpáknál? Ezekről kérdeztük Bandit, a Jövő Autósiskola oktatóját.

Autós szemszögből


Bandi, a Jövő Autósiskola oktatója:

Sziasztok, üdvözlök minden kerékpárost és autóst egyaránt, valamint a többi közlekedő partnert is! Ez egy elég kényes téma szerintem, magam is sokat gondolkoztam rajta, hiszen annak ellenére, hogy autóvezetést tanítok, ha csak tehetem, kerékpárra pattanok. Bevallom őszintén, hogy magam is mentem már át a tilos jelzésen, míg ez gépjármű vezetőként elképzelhetetlen számomra.

Az egyértelműen szerepel a magyar KRESZ-ben, hogy csak az vehet részt a közúti forgalomban kerékpárosként, aki ismeri a szabályokat. De meggyőződésem, hogy sok kerékpáros nincs tisztában a közlekedési szabályokkal (mint ahogy sok autós sem). Ez problémát okozhat bizonyos helyzetekben, de a kérdés, ha jól értem nem teljesen erre vonatkozott. Hanem azokról a szabálysértésekről beszélünk, amikor a kerékpáros tudatosan, a szabályt megszegve, de egyébként senkit sem zavarva/akadályozva/veszélyeztetve közlekedik. Ebben az esetben azon kell elgondolkodni, hogy mennyire jók a hatályban lévő szabályok. Azt érdemes megjegyezni, hogy a jelenlegi KRESZ sok módosítással ugyan, de 1975 óta van hatályban. Ez idő alatt sokat változott a közlekedés, az utak, a forgalom és nem utolsó sorban az emberek élete is. Szakemberként azt tapasztalom, hogy sok hiányossága van a szabályozásnak, leginkább az, hogy a közlekedőket nem igazán kezeli felelősségteljes, felnőtt embereknek és ezért nagyon merev ez a szabályozás, kevés mozgásteret ad a forgalomban résztvevőknek.

De sajnos azt is tapasztalom, hogy sok olyan közlekedési partner is van az utakon, akiket nem a józan belátás és a biztonságra való törekvés jellemez. Ilyen szemszögből nézve, ha a szabályozás megengedné a piroson való áthajtást a kerékpárosoknak, igen valószínű, hogy nem csak azok élnének vele, akiket említettünk és ez lehet, hogy tovább rombolná a közlekedési morált.

Ugyanakkor azt is tapasztalom, hogy sok kerékpáros teljesen fittyet hány még a legalapvetőbb szabályokra is, kérdés, hogy hogyan befolyásolná az ő viselkedésüket vagy befolyásolná-e egyáltalán egy liberálisabb szabályozás? Értesüléseim szerint már elkezdődött a teljesen új KRESZ kidolgozása, kíváncsian várom, változik-e a filozófiája? Mert szerintem itt van a legnagyobb gond, hogy Magyarországon minden túl van szabályozva és a jogalkotó abból indul ki, hogy úgysem tartják be a szabályokat. Ez mellesleg igaz is, de a sokszor a gyakorlati élethez alig alkalmazkodó szabályozás biztos, hogy nem segíti elő a hazánkban amúgy sem jellemző szabálykövető magatartás kialakulását.

Mikor járművezetést oktatok, mindig a biztonságot szoktam hangsúlyozni, az összes többi szempont csak ezután következhet (beleértve a szabályosságot), hiszen ne felejtsük el, hogy veszélyes üzemről beszélünk, amiben a legvédtelenebb szereplők a kerékpárosok. Sajnos a baleseti statisztikákat elnézve, a kerékpárosokat érintő esetek száma növekszik, ezért nagyon remélem, hogy a készülő új KRESZ-ben hangsúlyos részt kap majd a kerékpárosokkal kapcsolatos szabályozás.

***

Várjuk véleményeteket! Ti át szoktatok menni a piroson?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése