Többször hallottam már olyan kimutatásról, amiben megállapítják, hogy a londoni halálos kerékpáros balesetek oka a legtöbb esetben az, hogy a parkoló autóból rányitják az éppen ott haladó bringásra az ajtót. Tény, hogy sokszor nem számítanak az autósok arra, hogy közvetlen mellettük halad el egy kerékpáros, és nem néznek a tükörbe kiszállás előtt.

Egy ilyen szituáció eléggé kritikus tud lenni. Ha nem tudsz megállni, és belerongyolsz az ajtóba, abból könnyen lehet súlyos sérülést szerezni. Ha reflexből elrántod a kormányt, máris a mögötted jövő kocsi alatt vagy, szintén nem túl szerencsés.
Ezért aztán a legjobb ezeket az eseteket elkerülni. Ennek a legjobb módja, és amit már a kresz is megenged, hogy ne közvetlenül az parkoló kocsisor mellett menj, hanem beljebb fél-egy méterrel! Ez azért is jó, mert az autók nem tudnak olyan közel menni hozzád - hiszen ahhoz, hogy kikerüljön, már sávot kell váltania -, hogy ha hirtelen balra rántod a kormányt, egyből elüssön, másrész több időd van, míg elér a rádnyitott ajtó, így még ki tudod kerülni, tudsz fékezni, korábban érszreveszed, esetleg el sem ér addig az ajtó stb.
Ahogy arról már írtunk, bringázás közben a legfontosabb, hogy tudjunk előre gondolkodni, olvasni a jelekből. Egy váratlan ajtónyílásnak is lehet több olyan jele, amit már messziről lehet látni. Alább gyűjtöttük össze őket.

Egy ilyen szituáció eléggé kritikus tud lenni. Ha nem tudsz megállni, és belerongyolsz az ajtóba, abból könnyen lehet súlyos sérülést szerezni. Ha reflexből elrántod a kormányt, máris a mögötted jövő kocsi alatt vagy, szintén nem túl szerencsés.
Ezért aztán a legjobb ezeket az eseteket elkerülni. Ennek a legjobb módja, és amit már a kresz is megenged, hogy ne közvetlenül az parkoló kocsisor mellett menj, hanem beljebb fél-egy méterrel! Ez azért is jó, mert az autók nem tudnak olyan közel menni hozzád - hiszen ahhoz, hogy kikerüljön, már sávot kell váltania -, hogy ha hirtelen balra rántod a kormányt, egyből elüssön, másrész több időd van, míg elér a rádnyitott ajtó, így még ki tudod kerülni, tudsz fékezni, korábban érszreveszed, esetleg el sem ér addig az ajtó stb.
Ahogy arról már írtunk, bringázás közben a legfontosabb, hogy tudjunk előre gondolkodni, olvasni a jelekből. Egy váratlan ajtónyílásnak is lehet több olyan jele, amit már messziről lehet látni. Alább gyűjtöttük össze őket.
1 - Most parkolt
Legegyszerűbb arra figyelni, hogy éppen ki parkolt le előtted. Ha látod, hogy most húzódott le, akkor várható, hogy a sofőr egyből ki is fog szállni. Ehhez persze nem az első kerekünket kell nézni, hanem jó előre kell sasolni!2 - Kialszik a hátsólámpa
Ha nemrég parkolt le az autó, és épp leállítják a motort, akkor az addig égő hátsó lámpák kialszanak. Ez eléggé feltűnő, könnyen már tudat alatt is észreveszed. Ekkor is érdemes felkészülni arra, hogy a sofőr bizony anélkül fog kipattanni, hogy a tükörbe nézne.3 - Index az út széle felé
Ha látod, hogy egy parkoló autó kifelé indexel, az azt jelenti, hogy nagy valószínűséggel a jármű vezetője még benne ül, ergo akár ki is szállhat. Fél szemedet mindenképpen tartsd az ajtón ilyenkor is!
4 - Vészvillogó
A vészvillogó használata hasonló a kifelé indexeléshez, sosem lehet tudni, hogy mikor ugrik ki a kocsiból valaki...5 - Ember az autóban
Sokszor lehet hátulról is látni, hogy valaki ül az autóban. Érdemes ilyenkor is figyelni, hogy nem akar-e éppen kiszállni. Van, hogy az is észrevehető, hogy emberünk figyeli az oldalsó tükröt, mert ki akar szállni. Ez akár jó jel is lehet, feltéve, ha nem éppen a holttérben tekerünk, és szegény bár nagyon figyelt, mégis ránknyitja az ajtót. Úgyhogy ne tévesszen meg ez sem, légy résen ilyenkor is!Egy szó, mint száz, sok helyzetben előre lehet sejteni, hogy nyílni fog az ajtó, érdemes figyelni a jeleket! És ha valamelyiket észrevetted, az a leghelyesebb, ha kicsit beljebb is sorolsz! Persze csak miután hátranéztél, hogy beférsz-e...
Ha van még, amit kihagytunk, vagy volt konkrét ajtónyitós eseted, írd meg hozzászólásban, hogy mindenki tanulhasson belőle!
És néhány olvasnivaló a végére:
Idén februárban Ausztráliában a bíróság kimondta, hogy az autós nem felelős a kerékpáros 2010. novemberi halála miatt... link
Szívszorító cikk szintén Ausztráliából, szintén elhunyt egy kerékpáros, aki egy teherautó alá esett egy rányitott ajtó következtében... link
Gyűjtemény bringásokról, akiket így öltek meg... link
Még a Wikipediában is külön oldal szól erről.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése